Эдди нельсон биография личная жизнь

Эдди нельсон биография личная жизнь thumbnail

Биография

В 1924 году Нельсон выиграл главный приз в одном из конкурсов, который давал возможность выступить в оперном зале с профессиональным оркестром. Эдди сразу же заприметил Александр Смалленс, музыкальный директор Philadelphia Civic Opera, который связался с ним и дал несколько очень ценных уроков, которые оказали на карьеру Нельсона неизгладимый эффект.

Американский актер и певец Нельсон Эдди известен своими ролями в голливудских фильмах конца 30-ых – начала 40-ых годов. За почти сорокалетнюю карьеру имя Нельсона Эдди трижды было увековечено на Аллее славы Голливуда за актерскую работу, а также за музыкальную карьеру и работу на радио.

Нельсон Акерман Эдди родился 29 июня 1901 года в городе Провиденс, штат Род-Айленд. Он был единственным ребенком Уильяма Дария Эдди и Изабель Кендрик Эдди. Отец Нельсона работал машинистом, поэтому часто переезжал из Провиденса в Нью-Бедфорд, штат Массачусетс и обратно.

В детстве Нельсона часто дразнили из-за его рыжего цвета волос, а в юности цвет поменялся и он стал практически блондином.

Нельсон вырос в музыкальной семье. Отец и мать Эдди пели в местном церковном хоре, а бабушка, Кэролайн Акерман Кендрик была выдающимся исполнителем ораторий.

Когда Нельсону исполнилось 14 лет, родители развелись. Сам он вспоминал, что это очень сильно повлияло на его психику. Живя в нищете, Эдди бросил школу, а позже и вовсе переехал с матерью в Филадельфию, где жил её брат Кларк Кендрик.

Нельсон был в обиде на отца, который после развода совершенно не помогал материаль

Эдди нельсон биография личная жизнь

но ему и его матери. Впрочем, спустя много лет он встретился с отцом и простил его. Сам Нельсон вспоминал, что это далось ему нелегко.

Дядя устроил Нельсона на работу в Mott Iron Works. Позже Эдди стал репортером, и писал для газет Philadelphia Press, Evening Public Ledger и Philadelphia Evening Bulletin. Удивительно, но, подрабатывая копирайтером в рекламном агентстве N.W. Ayer Advertising, он вскоре был уволен за то, что пел на работе.

Эдди больше не вернулся в школу, хотя и закончил заочно местный колледж.

С юности Нельсон Эдди обожал петь. Он изучал технику пения по записям Антонио Скотти, Паскуале Амато и Титта Руффо.

В 1924 году Нельсон выиграл главный приз в одном из конкурсов, который давал возможность выступить в оперном зале с профессиональным оркестром. Эдди сразу же заприметил Александр Смалленс, музыкальный директор Philadelphia Civic Opera, который связался с ним и дал несколько очень ценных уроков, которые оказали на карьеру Нельсона неизгладимый эффект.

В конце 20-ых годов Нельсон Эдди выступал в Philadelphia Civic Opera, сыграв в 28 операх, в том числе в «Аиде», «Богеме»,«Волшебной флейте», и «Женитьбе Фигаро». Он также

Эдди нельсон биография личная жизнь

ринимал участие в опереттах Gilbert & Sullivan в театре Broad Street Theatre.

Эдди продолжал учиться. Первым профессиональным учителем по пению стал Дэвид Скалл Биспем, бывший баритон Metropolitan Opera. Правда, после нескольких занятий Биспем внезапно скончался. Новым учителем Нельсона стал Уильям Вилонат.

В 1927 году Эдди одолжил немного денег и отправился с Вилонатом в Дрезден с целью изучить европейскую технику пения. Ему предложили работу в одной маленькой опере, но Нельсон отказался и решил вернуться в Америку.

В течение следующих семи лет он практически не выступал. Лишь изредка его приглашали исполнить отдельные оперные партии.

В 1928 году он познакомился с молодым пианистом Теодором Паксоном, который стал лучшим другом Нельсона. Паксон был аккомпаниатором Эдди до самой его смерти.

В начале 1930-ых новым учителем по вокалу Эдди стал Эдуард Липе, который и пригласил Нельсона в Голливуд. Уже в 1935 году Эдди впервые появился на экране в фильме «Naughty Marietta».

В последующие годы Нельсон Эдди часто менял учителей, поскольку хотел каждый раз совершенствовать свою вокальную технику.

В 1933 году на одном из концертов в Лос-Анд

Эдди нельсон биография личная жизнь

желесе Нельсон выступил вместе с дивой Лотте Леманн. После этого выступления популярность Эдди как певца стала набирать обороты. За концерт ему готовы были платить $ 10 000, вместо $500, которые он получал ранее.

Эдди подписал контракт со студией Metro-Goldwyn-Mayer, причем в контракте был пункт, по которому три месяца в году Эдди мог беспрепятственно продолжать свою концертную деятельность.

После съемок в фильме «Naughty Marietta» песня «Ah! Sweet Mystery of Life», исполненная Эдди в одном из эпизодов стала настоящим хитом. А сам фильм получил несколько номинаций на премию «Оскар».

В период с 1936 по 1948 года Эдди сыграл в 19 картинах, среди которых «Rose Marie», «Phantom of the Opera», «Make Mine Music» и многие другие.

Помимо участия в съемках Эдди удалось найти время и для радио. Он не только участвовал в записях для радио, но и был частым гостем всевозможных развлекательных шоу.

В марте 1967 года во время выступления в отеле Sans Souci Hotel в Палм-Бич, штат Флорида, Нельсон Эдди скончался от кровоизлияния в мозг. Эдди похоронен на кладбище Hollywood Forever Cemetery рядом со своей супругой Энн, с которой Нельсон прожил почти 20 лет

Эдди нельсон биография личная жизнь

Источник

Детство

Нельсон Акерман Эдди родился в Провиденсе, Род-Айленда единственным ребенком
Уильяма Дария Эдди и Исабель Кендрик Эдди. Нельсон вышел из музыкальной семьи. Его
мать, родившаяся в Атланте, Исабель Кендрик Эдди, была солисткой церковного хора,
а бабушка Кэролайн Акерман Keндрик была известной исполнительницей ораторий. Его
отец Уильям Эдди Дарий иногда вечерами был рабочим сцены в театре
«Провиденс-Опера», пел в церковном хоре, играл на барабане и выступал в местных
постановках, таких как популярный «HMS Pinafore». По профессии его отец был машинистом
и инструментальщиком, что требовало переезжать из города в город. Нельсон вырос в
Провидансе и Пэутакете, Род-Айленде и Новом Бедфорде штата Масачусетс.

Ребенком он был рыжеволосым и имел кличку «Bricktop» (дословно-коричневый верх). Его
рыжие волосы с возмужанием приобрели серебристый отлив и на фотографии он
выглядел блондином. Родители Эдди разошлись, когда мальчику исполнилось 14 лет. Он
с матерью уехал в Филадельфию, где жил ее брат. Дядя Нельсона – Кларк Кедрик
устроил его на бумажную работу в компанию «Mott Iron Works», которая занималась
поставкой сантехники. Но беспокойный и амбициозный мальчик вскоре сам нашел себе
работу репортером в газетах«Philadelphia Press», «Evening Public Ledger» и «Philadelphia Evening Bulletin». Он
также работал короткое время в рекламном агентстве, но не пришелся ко двору,
поскольку постоянно пел во время работы. После развода, отец вступил в новый брак
и у Нельсона появилась сводная сестра, моложе Нельсона на 25 лет. Мать во второй
брак никогда не вступала. Она живет с сыном в Голливуде, когда он окончательно
туда переезжает и живет с ним, пока он не женился.

Еще подростком Нельсон начал петь при каждом удобном случае, имитируя записи
великих баритонов Руффо, Скотти, Амато, Компанари и Уэрренрэта. Затем он проходит
путь многих молодых певцов. Он давал сольные концерты для женских групп и
появлялся в театральном обществе (временный коллектив, как правило, за которые
получал мизерную плату или вообще без оплаты.

Опера

Его первое появление на сцене произошло в 1922 году, когда он пел в театральном
обществе в «Брачном налоге» (The Marriage Tax), хотя его имя не стояло в программе. Он
также принимал участие в опереттах «Gilbert & Sullivan» вместе с «Савой Компани» в театре
на Broad Street. Александр Смэлленс, музыкальный директор Филадельфийской Гражданской
оперы и затем ассистент дирижера оркестра Филадельфии, стал интересоваться
карьерой Нельсона и предоставил ему площадку для «серьезных репетиций». В 1936
году, в выпущенном «Сareer profile» Артура Ядсона, имя Смэлленса связывают с «оперным
успехом» Нельсона.

В 1924 году Нельсон получил высшую премию в конкурсе, которая предоставила ему шанс
попасть в Оперное Общество Филадельфии. Он обучался недолгое время у оперного
певца «Метрополитен Опера» (Metropolitan Opera) Дэвида Скал Биспхема, а после его
внезапной кончины, Эдди стал студентом Уильяма Вилонэта и позднее Эдуарда Липе.
Липе стал его основным учителем на протяжении многих лет и даже появляется с ним в
небольшой роли в фильме «Капризная Мариэтта».

В 1927 году после поездки с учителем Уильямом Вилонэтом в Дрэзден для изучения
вокальных европейских техник, что было очень важно для серьезных американских
певцов, он отклоняет предложение небольшой оперной дрезденской компании и
возвращается в США. Он решает сосредоточиться на концертной карьере, выступая
изредка на оперной сцене в ближайшие семь лет.

Он начал концертную карьеру в 1928 году в сопровождении молодого пианиста Теодора
(Тед) Пэксона. Тед стал его другом и был на сцене, сопровождая Эдди 39 лет. Он даже
имел домашнюю студию звукозаписи, где изучал свое исполнение. Это было его первое
увлечение техникой, которое вдохновило его записать гармонию в 3-х частях
(сопрано, тенор, баритон) для Диснеевского «The Whale that Sang at the Met» который исполнялся в
«Сыграю мою музыку» (Make Mine
Music, 1946) в своем исполнении, что называется – «един в трех лицах».

В конце 1920-х Нельсон уже выступал с Филадельфийской Гражданской оперной труппой с
репертуаром из 28 опер. Вильгельм фон Уэйметэл был продюсером труппы в тот момент
совместно с Фрицем Райнером, который позже возглавлял Филадельфийский
симфонический оркестр. Эдди продолжал время от времени исполнять в опере роли, до
тех пор, пока его кино и концертная деятельность не стала затруднять график
выступлений, расписанных на год или два вперед. Последние оперные спектакли
включали в себя «Персифаль» с Роуз Бэмптон и «Саломея» с Марией Джеритзей. В
оперном театре Сан-Франциско он исполнил роль графа Жиля в спектакле «Секрет
Сюзанны» с Дорис Кеньон, Вольфрама в «Tannhauser» с Лауриц Мельхиор и в последней опере
«Аида» он спел партию Радамеса.

В 1930 году Филадельфийская Гражданская опера распадается и становится
Филадельфийской Гранд Опера, в которой Эдди числится в качестве одного из главных
исполнителей. Важные и великие дирижеры как Стаковский и Тосканини начинают
использовать Эдди. Нельсон вспоминал, как однажды ему пришлось исполнить 8 ролей в
течение одного сезона, причем в общей сложности было 33 оперы в оперном
репертуаре.

Кино и радио

В 1932 году Нельсон Эдди покоряет Карнеги Холл…. И вот наступил роковой 1933 год,
который перевернул всю его жизнь. Внезапно заболела его партнерша, оперная дива
Лотта Леманн, что повлекло к отмене уже запланированного концерта в Лос-Анжелесе.
Только исполнитель достаточного авторитета мог спасти положение и этим
единственным оказался Нельсон Эдди. Он срочно выехал из Сан-Диего 28 февраля 1933
года и выступил с триумфом, его 18 раз вызывали на «бис». Поступило немедленное
приглашение сняться в кино. После мучительных колебаний, он решил, что это ему
будет на руку, поскольку увеличит его аудиторию и привлечет дополнительную
публику на концерты. В то же время, так же как и его отец, он был очарован новым
техническим достижением: говорящими картинками. К тому же Эдди оказался прав по
поводу власти кино. Вскоре его плата за концерты выросла с $ 500 до $ 10 000 за ночь!

После своего успеха в «Капризной Мариэтте» Эдди Нельсон покинул оперу, когда
посчитал, что присутствие на сцене больше отвлекает его, чем приносит
результатов. Он сосредоточился на кино-радио и концертной деятельности. Ему был
предложен контракт с Нью-Йоркским Метрополитен-Опера, но Эдди отклонил это
предложение. Подписав контракт с MGM, Эдди оговорил дополнительные условия иметь
возможность на три месяца ежегодно покидать съемочную площадку для концертных
гастролей и он продолжал свою концертную деятельность.

В 1936 выходит «Роз Мари» (Rose Marie). Знаменитая песня «Indian Love Call» и сейчас звучит
бесподобно. Его изображение в форме сержанта-кавалериста стало популярной иконой
и часто использовалось в телевизионных скетчах, в фильме «Dudley Do-Right» (1999) и даже в
мульфильмах. «Майские дни» (Maytime, 1937) считаются одним из
лучших фильмов Нельсона Эдди. Песня «Помните ли вы» (Will You Remember) Зигмунда Ромберга
привела Эдди ко второму Золотому диску.

Свои первые «военные выступления» он сделал в октябре 1939 года с Леопольдом
Стаковским для польских военнослужащих. Во время Второй Мировой войны он
выступал с USO, (частная, некоммерческая организация, чья миссия заключалась в
поддержке войск) и проехал с гастролями 35 000 миль в течение 2 месяцев в 1943 году до
отдаленных военных баз из Натале на Азорских островах. Подписав контракт с MGM,
Эдди снимет 14 фильмов из своих 19 -ти. Сначала студия была не уверена в том, как его
использовать, и он проводит более года на небольшой зарплате, не снимаясь.

Читайте также:  Актер леонид барац биография личная жизнь

«Призрак оперы» (Phantom of the Opera, 1943) был его первым фильмом на другой студии, когда он
покинул MGM, после окончания своего 7-летнего контракта. В фильме играли также: Клод
Рэйнс – в роли Призрака и Суссана Фостер – в роли Кристины. В 1950-е годы Голливуд
заменил его на более молодых певцов, таких как Ховард Килл, Гордон МакРэй и Марио
Ланца. Он по-прежнему еще много выступал на радио и с концертами, но когда-то
прибыльные концерты начинают отходить на второй план под натиском телевидения. И
Эдди решил попробовать себя в новой роли.

В январе 1953 года он выступил в ночном клубе Сан-Диего. Его вокал-партнершей была, и
потом стала ею на ближайшие 14 лет, Гейл Шервуд, ну а аккомпаниатором с ним выступал
его старый друг Тед Пэкстон, который начинал с ним в 1928 году. Она носила индейский
костюм для своего сатирического скетча Роз Мари. Так Нельсон начал новую
карьеру, которая будет держать живую связь с влюбленной в него аудиторией до
самой своей смерти.

Эдди сделал более 290 записей между 1935 и 1964, пел песни из своих фильмов, а также
оперы, народные песни, популярные песни, номера из оперетт Гилберта и Салливана, и
традиционные арии из его концертного репертуара. Под именем «Исаака Акермана»
Эдди написал биографический сценарий о Шаляпине, в котором он хотел сыграть
ведущую роль, а также себя самого молодого, но фильм так никогда и не был запущен в
производство. Он так же написал еще 2 сценария для фильмов «Timothy Waits for Love» и «All Stars
Don’t Spangle». Но…не сложилось

В марте 1967 года он выступал на сцене «Sans Souci Hotel» в Палм Бич, штат Флорида, когда его
поразило мозговое кровоизлияние. Рядом с ним были – его партнерша певица Гэл
Шервуд и аккомпониатор Тед Пэкстон. Он скончался несколько часов спустя, ранним
утром 6 марта. Эдди похоронен на кладбище Голливуда «Форэвер» (Hollywood Forever Cemetery)
рядом со своей женой Энн, которая пережила его на 20 лет.

Личная жизнь

Женой Эдди была бывшая жена режиссера Сидни Франклина. Хотя Эдди был известным
артистом, он тихо и незаметно в суде узаконил свой брак с Энн Денитц Франклин. Если
свадьба Джанетт была такой, о которой мечтают многие женщины, то свадьба Нельсона
была скромной и тихой, о которой мечтают большинство публичных людей. В четверг, 19
января 1939 года пара тихо ускользнула в Лас-Вегас и расписалась в здании окружного
судьи Вильяма Е. Орра. При этом присутствовали мать Эдди, его бизнес-менеджер Э. Дж.
Осборн, а также звезда немого кино Дорис Кеньон. Ее сын Сидни-младший стал
пасынком Эдди, поскольку пара не имела собственных детей. После смерти мужа Энн
никогда не вступала в брак и умерла 28 августа 1987 года. Она похоронена рядом с
Нельсоном и его матерью на кладбище Голливуда.

В ходе своей 40-летней карьеры он заработал 3 звезды на Голливудской Аллее Славы, за
кино, звукозапись и радио, оставил отпечатки своего следа и рук у Китайского
театра Граумана, заработал три Золотых диска за грамзаписи и был приглашен петь
на третью инаугурацию президента Франклина Делано Рузвельта. Он также познакомил
миллионы молодых американцев с классической музыкой и многие были вдохновлены
начать музыкальную карьеру.

В 1993 году в день Святого Валентина станции PBS по всей стране передавали часовую
премьеру, специально названную «Нельсон и Джанетт: Поющие Влюбленные Америки»,
продюсера Элэйна Гольдштейна, которую показывали и по телеканалу в Чикаго.
Программу представляла бывшая звезда MGM Джэйн Пауэлл. В «Вашингтон пост» критик
Том Шэлес назвал программу «приятной и искрящейся» и добавил, что «даже циники
должны иметь возможность посмотреть, как сделать общение столь привлекательным».
Эта звездная пара затронула миллионы сердец, вдохновила бесчисленное количество
молодых людей следовать музыкальной карьере и представила классическую музыку,
познакомив с ней многих, которые, возможно, никогда не слышали и не интересовались
ею.

Источник

Nelson Ackerman Eddy (June 29, 1901 – March 6, 1967) was an American singer, baritone and actor who appeared in 19 musical films during the 1930s and 1940s, as well as in opera and on the concert stage, radio, television, and in nightclubs. A classically trained baritone, he is best remembered for the eight films in which he costarred with soprano Jeanette MacDonald. He was one of the first “crossover” stars, a superstar appealing both to shrieking bobby soxers and opera purists, and in his heyday, he was the highest paid singer in the world.[1]

During his 40-year career, he earned three stars on the Hollywood Walk of Fame (one each for film, recording, and radio), left his footprints in the wet concrete at Grauman’s Chinese Theater, earned three gold records, and was invited to sing at the third inauguration of U.S. President Franklin D. Roosevelt in 1941. He also introduced millions of young Americans to classical music and inspired many of them to pursue a musical career.

Early life[edit]

Eddy was born in Providence, Rhode Island, the only child of Caroline Isabel (née Kendrick) and William Darius Eddy. His father was a machinist and toolmaker whose drinking problem and inability to hold down a job required the family to move from town to town. Nelson grew up in Providence and Pawtucket, Rhode Island, and in New Bedford, Massachusetts. As a boy, he was a strawberry blond and quickly acquired the nickname “Bricktop”.[2] As an adult, his reddish hair prematurely whitened, so his hair photographed as blond. He came from a musical family. His Atlanta-born mother was a church soloist, and his grandmother, Caroline Netta Ackerman Kendrick, was a distinguished oratorio singer. His father occasionally moonlighted as a stagehand at the Providence Opera House, sang in the church choir, played the drums, and performed in local productions such as H.M.S. Pinafore. His father was physically abusive to Nelson and his mother, and deserted them when Nelson was 14.[3]

Living in near poverty, Eddy was forced to drop out of school and moved with his mother to Philadelphia, where her brother, Clark Kendrick, lived. His uncle helped Eddy secure a clerical job at the Mott Iron Works, a plumbing supply company. He later worked as a reporter with the Philadelphia Press, the Evening Public Ledger, and the Philadelphia Evening Bulletin. He also worked briefly as a copywriter at N.W. Ayer Advertising, but was dismissed for constantly singing on the job. Eddy never returned to school, but educated himself with correspondence courses.

Career[edit]

Singing[edit]

Eddy developed his talent as a boy soprano in church choirs. Throughout his teens, Eddy studied voice and imitated the recordings of baritones such as Titta Ruffo, Antonio Scotti, Pasquale Amato, Giuseppe Campanari, and Reinald Werrenrath. He gave recitals for women’s groups and appeared in society theatricals, usually for little or no pay.[4]

Having had a job in an iron works factory, he then spent ten years as a newspaper reporter, but was fired for paying more attention to music than to journalism. His first professional break came in 1922, when he was singled out by the press after an appearance in a society theatrical, The Marriage Tax, although his name had been omitted from the program.[4]

In 1924, Eddy won the top prize in a competition that included a chance to appear with the Philadelphia Opera Society. By the late 1920s, Eddy was appearing with the Philadelphia Civic Opera Company and had a repertoire of 28 operas,[5] including Amonasro in Aida, Marcello in La bohème, Papageno in The Magic Flute, Almaviva in The Marriage of Figaro, both Tonio and Silvio in Pagliacci, and Wolfram in Tannhäuser.[4]

Eddy performed in Gilbert and Sullivan operas with the Savoy Company, the oldest amateur theater company in the world devoted exclusively to the works of Gilbert and Sullivan in the traditional manner. With Savoy, Eddy sang the leading role of Strephon in Iolanthe at the Broad Street Theatre in Philadelphia in 1922. The next year, he played the role of Major-General Stanley in Savoy’s production of The Pirates of Penzance. He reprised the role of Strephon with Savoy in 1927, when the theater group moved their performances to the famed Academy of Music. Thirty-one years later, he was asked by a Savoy lead playing the role of Strephon in 1958 for his thoughts and recommendations on how to play the role. Eddy wrote:

I envy you. I’d like to play Strephon again, too! The one thing I suggest is to keep him gay, happy, and care-free. You can set the character with your first entrance. Dance in with a sort of cute abandon. Then in “Good morrow, good mother” act joyfully in love. The rest will fall right into line. The first time I did it – at the old Broad Street Theatre – was better than when I did it at the Academy. I let myself get impressed with the importance of the latter house and with my growing experience in opera – and I played it too grand. Don’t fall into that trap. Good luck and my very best wishes – to you and all the Company. Sincerely, Nelson Eddy.

Eddy studied briefly with the noted teacher David Scull Bispham, a former Metropolitan Opera singer, but when Bispham died suddenly, Eddy became a student of William Vilonat. In 1927, Eddy borrowed some money and followed his teacher to Dresden for European study, which was then considered essential for serious American singers. He was offered a job with a small German opera company. Instead, he decided to return to America, where he concentrated on his concert career, making only occasional opera appearances during the next seven years. In 1928, his first concert accompanist was a young pianist named Theodore (Ted) Paxson, who became a close friend and remained his accompanist until Eddy’s death 39 years later. In the early 1930s, Eddy’s principal teacher was Edouard Lippé, who followed him to Hollywood and appeared in a small role in Eddy’s 1935 film Naughty Marietta. In his later years, Eddy frequently changed teachers, constanting new vocal techniques. He also had a home recording studio, where he studied his own performances. It was his fascination with technology that inspired him to record three-part harmonies (tenor, baritone, & bass) for his role as a multiple-voiced singing whale in the animated Walt Disney feature, “The Whale Who Wanted to Sing at the Met”, the concluding sequence in the 1946 feature film Make Mine Music.[2]

With the Philadelphia Civic Opera, Eddy sang in the only American performance of Feuersnot by Richard Strauss (December 1, 1927) and in the first American performance of Strauss’s Ariadne auf Naxos (November 1, 1928) with Helen Jepson. In Ariadne, Eddy sang the roles of the Wigmaker and Harlequin in the original German. He performed under Leopold Stokowski as the Drum Major in the second American performance of Alban Berg’s Wozzeck on November 24, 1931.[4]

At Carnegie Hall in New York City, Christmas 1931, he sang in the world premiere of Maria Egiziaca (Mary in Egypt), unexpectedly conducted by the composer Ottorino Respighi himself when famed conductor Arturo Toscanini fell ill at the last minute. Years later, when Toscanini visited the MGM lot in California, Eddy greeted him by singing a few bars of Maria Egiziaca.[4]

Eddy continued in occasional opera roles until his film work made it difficult to schedule appearances the requisite year or two in advance. Among his final opera performances were three with the San Francisco Opera in 1934, when he was still “unknown”. Marjory M. Fisher of the San Francisco News wrote of his December 8, 1934, performance of Wolfram in Tannhäuser, “Nelson Eddy made a tremendously fine impression … he left no doubt in the minds of discerning auditors that he belongs in that fine group of baritones which includes Lawrence Tibbett, Richard Bonelli, and John Charles Thomas and which represents America’s outstanding contribution to the contemporary opera stage.”[citation needed] He also sang Amonasro in Aida on November 11, 1934 to similar acclaim. Elisabeth Rethberg, Giovanni Martinelli, and Ezio Pinza were in the cast. However, opera quietly faded from Eddy’s schedule as films and highly lucrative concerts claimed more and more of his time.[4]

Читайте также:  Татьяна васильева ташкова биография личная жизнь

When he resumed his concert career following his screen success, he made a point of delivering a traditional concert repertoire, performing his hit screen songs only as encores. He felt strongly that audiences needed to be exposed to all kinds of music.

Hollywood[edit]

Eddy was “discovered” by Hollywood when he substituted at the last minute for the noted diva Lotte Lehmann at a sold-out concert in Los Angeles on February 28, 1933. He scored a professional triumph with 18 curtain calls, and several film offers immediately followed. After much agonizing, he decided that being seen on screen might boost audiences for what he considered his “real work”, his concerts. (Also, like his machinist father, he was fascinated with gadgets and the mechanics of the new talking pictures.) Eddy’s concert fee rose from $500 to $10,000 per performance.[4]

Eddy and MacDonald from the trailer for Sweethearts (1938): The pair acted in eight films together.

Eddy signed with Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), where he made the first 15 of his 19 feature films. His contract guaranteed him three months off each year to continue his concert tours. MGM was not sure how to use him, and he spent more than a year on salary with little to do. His voice can be heard singing “Daisy Bell” on the soundtrack of the 1933 Pete Smith short Handlebars. He appeared and sang one song each in Broadway to Hollywood and Dancing Lady, both in 1933, and Student Tour in 1934. Audience response was favorable, and he was cast as the male lead opposite the established star Jeanette MacDonald in the 1935 film version of Victor Herbert’s 1910 operetta Naughty Marietta.[2]

Naughty Marietta was the surprise hit of 1935. Its key song, “Ah! Sweet Mystery of Life”, became a hit and earned Eddy his first gold record. He also sang “Tramp, Tramp, Tramp” and “I’m Falling in Love with Someone”. The film was nominated for an Oscar for Best Picture, received the Photoplay Gold Medal Award as Best Picture, and was voted one of the Ten Best Pictures of 1935 by the New York film critics. Critics singled out Eddy for praise:

  • “A new star emerged on the Capitol screen.” — New York Daily News.[citation needed]
  • “The screen has found a thrilling thrush, possessed not only of a rare vocal tone, but of a personality and form and features cast in the heroic mould.” – New York American.[citation needed]
  • “Eddy is a brilliant baritone, masculine, engaging and good looking.” – Richard Watts, Jr., in the New York Herald.[citation needed]

Eddy appeared in seven more MGM films with Jeanette MacDonald:

  • Rose Marie, 1936, is probably his most-remembered film. Eddy sang “Song of the Mounties” and “Indian Love Call” by Rudolf Friml. His definitive portrayal of the steadfast Mountie became a popular icon, frequently spoofed in cartoons and TV skits, and even generating travesties on stage (Little Mary Sunshine, 1959) and film (Dudley Do-Right, 1999). When the Mounties retired their classic red jackets and campaign hats in 1970, except for ceremonial attire, hundreds of newspapers accompanied the story with a photo of Nelson Eddy as Sgt. Bruce in Rose Marie, made 34 years earlier.
  • Maytime, 1937, is regarded as one of Eddy’s best films. “Will You Remember” by Sigmund Romberg brought Eddy another gold record. The New York Times wrote that the film [was] “the most entrancing operetta the screen has given us…. [i]t affirms Nelson Eddy’s preeminence among the baritones of filmdom”.[citation needed]
  • The Girl of the Golden West (1938) had an original score by Sigmund Romberg and reused the David Belasco stage plot also employed by Giacomo Puccini for La Fanciulla del West.
  • Sweethearts, 1938, was MGM’s first three-strip Technicolor feature, incorporating Victor Herbert’s 1913 stage score into a modern script by Dorothy Parker. It won the Photoplay Gold Medal Award as Best Picture of the Year.
  • New Moon, 1940, based on Romberg’s 1927 Broadway hit, became one of Eddy’s most popular films, although in 1978 it was included in the book The Fifty Worst Films of All Time. His key songs were “Lover, Come Back to Me”, “Softly as in a Morning Sunrise”, “Wanting You”, and “Stout Hearted Men”.
  • Bitter Sweet, 1940, was a Technicolor film version of Noël Coward’s 1929 operetta. The love theme was “I’ll See You Again.” Eddy played a Viennese singing teacher who elopes with his pretty English pupil and takes her to live in Vienna.
  • I Married an Angel, 1942, adapted from the Rodgers and Hart stage musical about an angel who loses her wings on her wedding night, suffered from censorship problems. Eddy sang “Spring Is Here” and the title song.

Nelson Eddy also starred in films with other leading ladies:

  • Rosalie, 1937, with Eleanor Powell, offered a score by Cole Porter. In his first solo-starring film, the script called for Eddy to portray a football-playing West Point pilot who pursues a princess-in-disguise to Europe. Eddy recorded the title song.
  • Let Freedom Ring, 1939, with Virginia Bruce, was a Western. Eddy got to beat up rugged Oscar winner Victor McLaglen and preserve freedom and the American way from bad guys, a popular theme just before World War II.
  • Balalaika, 1939, with Ilona Massey, was based on the 1936 English operetta by George Posford and Bernard Grün. Eddy is a prince in disguise, in love with a commoner during the Russian Revolution. The title song became one of his standards.
  • The Chocolate Soldier, 1941, with Metropolitan Opera star Risë Stevens, was a stylish musical adaptation of Ferenc Molnár’s The Guardsman. Eddy played a dual role and turned in one of his best performances.
  • Phantom of the Opera, 1943, was Eddy’s first film after he left MGM at the end of his seven-year contract. This lavish Technicolor musical also starred Claude Rains as the Phantom and Susanna Foster as Christine.
  • Knickerbocker Holiday, 1944, was based on the popular stage musical by Kurt Weill and Maxwell Anderson. It co-starred Charles Coburn (singing the classic “September Song”) and Constance Dowling.
  • Make Mine Music, 1946, was a Walt Disney animated feature compilation. Eddy provided all the singing and speaking voices for the touching final segment, “The Whale Who Wanted to Sing at the Met,” later released as a short, Willie, the Operatic Whale, by Disney in 1954. Using a technique based on his technical experiments with his home recording equipment, Eddy was able to sing sextets with himself on the soundtrack, providing all the voices from bass to soprano.
  • Northwest Outpost, 1947, co-starred Ilona Massey. Rudolf Friml provided the songs for a story of Fort Ross, a Russian settlement in the Wild West of California. It was made at Republic Studios and turned out to be Eddy’s final film.

After Eddy and MacDonald left MGM in 1942, several unrealized films remained that would have reunited the team. Eddy signed with Universal in 1943 for a two-picture deal. The first was Phantom of the Opera and the second would have co-starred MacDonald. She filmed her two scenes for Follow the Boys, then both stars severed ties with Universal, as Eddy was upset with how Phantom of the Opera turned out.

Among their later other proposed projects were East Wind; Crescent Carnival, a book optioned by MacDonald; and The Rosary, the 1910 best-seller, which Eddy had read as a teen and pitched to MGM as a “comeback” film for MacDonald and himself in 1948. Under the name “Isaac Ackerman” he wrote a biopic screenplay about Chaliapin, in which he was to play the lead and also a young Nelson Eddy, but it was never produced.[6] He also wrote two movie treatments for MacDonald and himself, Timothy Waits for Love and All Stars Don’t Spangle.[7]

Recordings[edit]

Eddy at the start of his film career in 1935.

Eddy made more than 290 recordings between 1935 and 1964, singing songs from his films, plus opera, folk songs, popular songs, Gilbert and Sullivan, and traditional arias from his concert repertoire. Since both MacDonald and he were under contract to RCA Victor between 1935 and 1938, this allowed several popular duets from their films. In 1938, he signed with the Columbia Masterworks division of Columbia Records, which ended MacDonald-Eddy duets until Favorites in Stereo, a special LP album the two made together in 1959. He also recorded duets with his other screen partner Risë Stevens (The Chocolate Soldier) and for albums with, among others, Nadine Conner, Doretta Morrow, Eleanor Steber, and Jo Stafford.[8]

Eddy’s recordings drew rave reviews during the 1930s and 1940s, but he continued to get good reviews into the 1960s. The Los Angeles Herald-Examiner on October 4, 1964 noted: “Nelson Eddy continues to roll along, physically and vocally indestructible. Proof is his newest recording on the Everest label, “Of Girls I Sing”. At the age of 63 and after 42 years of professional singing, Eddy demonstrates not much change has occurred in his romantic and robust baritone, which made him America’s most popular singer in the early ’30s”.[8]

War work[edit]

Like many performers, Eddy was active during World War II, even before the United States entered the war. He did his first “war effort” concert on October 19, 1939, with Leopold Stokowski for Polish war relief. In 1942, he became an air raid warden and also put in long hours at the Hollywood Canteen. He also broadcast for the armed forces throughout the war. In late 1943, he went on a two-month, 35,000-mile tour, giving concerts for military personnel in Belém and Natal, Brazil; Accra, Gold Coast; Aden; Asmara, Eritrea; Cairo (where he met King Farouk); Tehran; Casablanca; and the Azores. Because he spoke fluent German, having studied opera in Dresden during the 1920s, his work as an Allied spy was invaluable until his cover was blown with a near-fatal assignment in Cairo.[9]

Radio and television[edit]

Eddy had his own show on CBS in 1942–43 and starred on The Electric Hour (1944-1946).[10]

His version of the song “Rose Marie” was used as the subject of an episode of the Scottish comedy sitcom Still Game (S4E2), in which the song was requested by a dying patient.

Nelson Eddy marks the end of the radio program Kraft Music Hall on September 22, 1949.

He began his more than 600 radio appearances in the mid-1920s. The first may have been on December 26, 1924 at station WOO in Philadelphia. Besides his many guest appearances, he hosted The Voice of Firestone (1936), The Chase and Sanborn Hour (1937–39), and Kraft Music Hall (1947–48), among other programs. Eddy frequently used his radio shows to advance the careers of promising young singers. While his programs often featured “serious” music, they were never straitlaced. It was in a series of comedy routines with Edgar Bergen and Charlie McCarthy on the Chase and Sanborn Hour that Eddy’s name became associated with the song “Carry Me Back to Old Virginny”, which was also included in the film Maytime. On March 31, 1933 he performed the role of Gurnemanz in a broadcast of Richard Wagner’s opera Parsifal with Rose Bampton, conducted by Leopold Stokowski. During the 1940s, he was a frequent guest on Lux Radio Theater with Cecil B. DeMille, performing radio versions of Eddy’s popular films. In 1951, Eddy guest-starred on several episodes of The Alan Young Show on CBS-TV. In 1952, he recorded a pilot for a sitcom, Nelson Eddy’s Backyard, with Jan Clayton, but it failed to find a network slot. On November 12, 1952, he surprised his former co-star Jeanette MacDonald when she was the subject of Ralph Edwards’ This Is Your Life. On November 30, 1952, Eddy was Ed Sullivan’s guest on Toast of the Town.[8]

Читайте также:  Александр градский биография личная жизнь интервью

During the next decade, he guest-starred on Danny Thomas’s sitcom Make Room for Daddy and on variety programs such as The Ford Show, Starring Tennessee Ernie Ford, The Bob Hope Show, The Colgate Comedy Hour, The Spike Jones Show, The Dinah Shore Chevy Show. His television reunions with Jeanette MacDonald included Lux Video Theater and The Big Record (with Patti Page). Both appearances were highly successful but MacDonald’s health was failing and talk of their hosting a TV variety show together did not happen.[2]

Eddy was a frequent guest on talk shows, including The Merv Griffin Show and The Tonight Show with Jack Paar.[2] On May 7, 1955, Eddy starred in Max Liebman’s 90-minute, live-TV version of Sigmund Romberg’s The Desert Song on NBC-TV. It featured Gale Sherwood, Metropolitan Opera bass Salvatore Baccaloni, veteran film actor Otto Kruger, and the dance team of Bambi Linn and Rod Alexander.[11]

Nightclub act[edit]

The advent of television made inroads in the once-lucrative concert circuits, and in the early 1950s, Eddy had to consider future career options, eventually deciding to form a nightclub act, which premiered in January 1953 with singer Gale Sherwood, his partner, and Ted Paxson, his accompanist.
Variety wrote, “Nelson Eddy, vet of films, concerts, and stage, required less than one minute to put a jam-packed audience in his hip pocket in one of the most explosive openings in this city’s nightery history…. Before Eddy had even started to sing, they liked him personally as a warm human being”.[12] The act continued for the next 15 years and made four tours of Australia.

Personal life[edit]

Eddy married Ann Denitz Franklin, former wife of noted director Sidney Franklin, on January 19, 1939. Her son, Sidney Jr., became Eddy’s stepson, but Nelson and she had no children of their own. They were married for 27 years, until Nelson’s death. Ann Eddy died on August 28, 1987. She is buried next to Eddy and Eddy’s mother in Hollywood Forever Cemetery.

Relationship with Jeanette MacDonald[edit]

Nelson Eddy and MacDonald from the trailer for the film Sweethearts (1938)

Despite public denials from the stars themselves of any personal relationship between Jeanette MacDonald and Nelson Eddy, documentation shows otherwise. In a handwritten 1935 letter by Nelson to “Dearest Jeanette”, written on his letterhead, Nelson Eddy writes: “I love you and will always be devoted to you.”[14]

In the biography Sweethearts by Sharon Rich, the author presents MacDonald and Eddy as continuing an adulterous affair after their marriages. Rich, who was a close friend of MacDonald’s older sister Blossom Rock also knew Gene Raymond and documents that the relationship lasted with a few breaks until MacDonald’s death. Newsreel footage from MacDonald’s funeral shows Eddy as the last person exiting the chapel, circled by other celebrities, such as Lauritz Melchior, who offer him condolences.[15]

MacDonald had a reported eight pregnancies by Eddy, the first one while they were filming Rose Marie. This was before she had an intimate relationship with Gene Raymond. Raymond was physically unable to father children and MacDonald alluded to this fact in her unfinished autobiography, writing that she returned from her Hawaii honeymoon with Raymond with the knowledge that “The MacRaymonds had no children.”[16] Nevertheless MacDonald had additional later documented and visible pregnancies while married to Raymond, all which ended in miscarriage.

Jeanette MacDonald visibly pregnant in screenshot with Nelson Eddy from “Sweethearts” trailer (1938).

Rich’s findings also included documentation that Raymond was bisexual and her marriage was rocky from the start, with Raymond physically and emotionally abusing MacDonald, and having affairs as early as their honeymoon when MacDonald discovered Raymond in bed with Buddy Rogers.[17] Raymond was arrested three times, the first in January 1938 as verified by a court document[18] and also in England during his army service[19]) for his behavior.[20] Raymond’s wedding to MacDonald, orchestrated by Louis B. Mayer forced MacDonald to become Raymond’s beard and the 1938 arrest resulted in Mayer blacklisting him in Hollywood for almost two years.

Biographer E. J. Fleming also alleged that Eddy had confronted Raymond for abusing MacDonald, who was visibly pregnant with Eddy’s child[21] while filming Sweethearts which ended with Eddy attacking him and leaving him for dead, disguised in the press as Raymond recovering from falling down the stairs.[22]

At that time Mayer adamantly refused to allow MacDonald to annul her marriage and elope, the situation ending with MacDonald losing her baby at nearly 6 months.[23] The boy was named Daniel Kendrick Eddy and Nelson buried him (or his ashes) on private property in Ojai, California.[23]

Other co-stars and friends verified the MacDonald/Eddy relationship.[24][25][26]

Over the decades, MacDonald and Eddy privately had several homes together. In 1938, they had a small Burbank house located at 812 S Mariposa Street in Burbank. In the 1940s, Nelson leased and remodeled for himself and MacDonald the old cowboy bunkhouse at 1330 Angelo Drive, Beverly Hills. Starting in 1947, they used 710 N. Camden Drive, which had been the home of MacDonald’s mother until her death. They also alternately stayed at favorite hotels and homes across the country owned by their celebrity friends including Lily Pons and Irene Dunne. In 1963, MacDonald and Raymond moved into two adjoining apartments at the Wilshire Comstock in Westwood. They were on the 8th floor in the East building. Nelson Eddy had his own apartment on the 7th floor of the West building, allowed MacDonald to decorate it and they used it as a rendezvous spot until she was too weak to walk the few yards over to his building. (After Eddy’s death, his widow Ann learned of the apartment and moved into it.)[27]

Forbidden to marry early on by MGM studio boss Louis B. Mayer, MacDonald and Eddy performed a mock wedding ceremony at Lake Tahoe while filming Rose Marie. They considered that “by God’s laws” they were married although they were never able to do so legally. Each fall, they returned to Tahoe to renew their vows. As late as 1948, MacDonald’s desk diary has a “Lake Tahoe” entry.[28] After their 1943 visit, Eddy wrote a lengthy diary entry about their trip and his love for her, calling her “my wife”, which he did in private to the end of her life.[29]

Death[edit]

Grave of Nelson Eddy at Hollywood Forever

In March 1967, Eddy was performing at the Sans Souci Hotel in Palm Beach, Florida when he was stricken on stage with a cerebral hemorrhage.[30] According to Gore Vidal, in Myra Breckinridge, he was singing “Dardanella” when he collapsed. His singing partner, Gale Sherwood, and his accompanist, Ted Paxson, were at his side. He died a few hours later in the early hours of March 6, 1967, at the age of 65.

He is interred at Hollywood Forever Cemetery, between his mother and his widow (who outlived him by twenty years).

Papers[edit]

Eddy’s meticulously annotated scores (some with his caricatures sketched in the margins) are now housed at Occidental College Music Library in Los Angeles. His personal papers and scrapbooks are at the University of Southern California Cinema/Television Library, also in Los Angeles.

Discography[edit]

  • Hymns We Love (1946, Columbia)
  • Nelson Eddy in songs of Stephen Foster (1949 Columbia)
  • Songs for Christmas (1951, Columbia)
  • Nelson Eddy in Oklahoma! (1956, Columbia)
  • The Desert Song (1956, Columbia)
  • Nelson Eddy Favorites (1959, Columbia)
  • A Starry Night (1960, Everest)
  • Operetta Cameos (with Jeanette MacDonald) (1982, RCA Records Red Seal R263428 (e))[31]
  • The Artistry of Nelson Eddy (1994);[32]CD 2009, Essential Media)[33]
  • Smilin’ Through (2000, Memoir)[32]
  • As Years Go By (2013, Jasmine)[32]
  • Songs We Love (1950, Columbia Masterworks, A-965)

References[edit]

  1. ^ Larsen, Dave. “Nelson Eddy”. Los Angeles Times, April 7, 1967.
  2. ^ a b c d e Rich, Sharon (2014). Sweethearts: The Timeless Love Story – On-Screen and Off – Between Jeanette MacDonald and Nelson Eddy.
  3. ^ Mac/Eddy Today #73, reproduced court transcripts of Isabel K. Eddy vs. William Darius Eddy
  4. ^ a b c d e f g Rich, Sharon (2001). Nelson Eddy: The Opera Years (1922-35).
  5. ^ Sharon Rich. Nelson Eddy: The Opera Years (1922-1935).
  6. ^ Sharon Rich. Nelson Eddy: The Opera Years (1922-1935). pp. 189–191.
  7. ^ Mac/Eddy Today magazine, Issue #50, pages 5–16.
  8. ^ a b c Kiner, Larry (1992). Nelson Eddy: A Bio-discography.
  9. ^ Rich, Sharon (2014). Sweethearts:The Timeless Love Story On Screen and Off Between Jeanette MacDonald and Nelson Eddy. Bell Harbour Press.
  10. ^ Dunning, John (1998). On the Air: The Encyclopedia of Old-Time Radio (Revised ed.). New York: Oxford University Press. p. 231. ISBN 978-0-19-507678-3.
  11. ^ Myers, Eric. “Romberg: The Desert Song“. Opera News, April 2011, Vol. 75, No. 10; accessed June 16, 2011
  12. ^ Gail Lulay. Nelson Eddy, America’s Favorite Baritone: An Authorized Biographical Tribute. p. 175.
  13. ^ “Nelson Eddy’s “Dearest Jeanette…I love you” handwritten 1935 letter to Jeanette MacDonald! – Jeanette MacDonald & Nelson Eddy Home Page”. Maceddy.com.
  14. ^ “Nelson Eddy: “The most miserable day of my life” (Jeanette MacDonald’s funeral)”. Maceddy.com. Retrieved 2016-01-20.
  15. ^ Rich, Sharon (2004). Jeanette MacDonald Autobiography: The Lost Manuscript.
  16. ^ “Gods and Foolish Grandeur: Gene Raymond, Buddy Rogers, and three rather odd Hollywood marriages”. November 10, 2013.
  17. ^ “Jeanette MacDonald | Nelson Eddy Biography – Part 3 – Jeanette MacDonald & Nelson Eddy Home Page”. Maceddy.com.
  18. ^ Rich 1994, p. 303
  19. ^ Rich, Sharon (1994). Sweethearts. Donald Fine. p. 448. ISBN 1-55611-407-9.
  20. ^ “Jeanette MacDonald pregnancy screenshot – Jeanette MacDonald & Nelson Eddy Home Page”. Maceddy.com.
  21. ^ Fleming, E.J. (2004). The Fixers: Eddie Mannix, Howard Strickling and the MGM Publicity Machine. Jefferson, NC: McFarland. p. 180. ISBN 0786420278.
  22. ^ a b Rich, Sharon (2014). Sweethearts: The Timeless Love Affair Onscreen and Off Between Jeanette MacDonald and Nelson Eddy.
  23. ^ “Sandy Reiss Interview”. Maceddy.com. April 28, 2012. Retrieved 2016-01-20.
  24. ^ “Rise Stevens Interview”. Maceddy.com. April 28, 2012. Retrieved 2016-01-20.
  25. ^ “Miliza Korjus Interview”. Maceddy.com. April 28, 2012. Retrieved 2016-01-20.
  26. ^ Mac/Eddy Today, Issue #72
  27. ^ “Lake Tahoe trip, 1948 – Jeanette MacDonald & Nelson Eddy Home Page”. Maceddy.com.
  28. ^ “An Excerpt from “Sweethearts” – Sharon Rich”. Sharonrich.com.
  29. ^ “From the Archives: Nelson Eddy Dies Following Stroke on Nightclub Stage”. Los Angeles Times. March 7, 1967.
  30. ^ “Jeanette MacDonald & Nelson Eddy – Robert Shaw Chorale, The – Operetta Cameos”. discogs.com. Retrieved April 3, 2014.
  31. ^ a b c “Nelson Eddy Discography”. MTV Artists. MTV. Retrieved December 28, 2013.
  32. ^ “Artistry of Nelson Eddy (Digitally Remastered)”. Amazon.com. Retrieved December 28, 2013.

Sources[edit]

  • Barclay, Florence L., The Rosary (with new introduction by Sharon Rich and comments by Jeanette MacDonald and Nelson Eddy), Bell Harbour Press, 2005. This 1910 #1 best seller featured two singers in a “Jane Eyre” plot, and the heroine’s nickname was, in fact, Jeanette. Eddy chose it as a possible film vehicle for himself and MacDonald in 1948. This edition features a new introduction with excerpts from their written correspondence of that year, in which the film project was discussed.
  • Eddy, Nelson, “All Stars Don’t Spangle” treatment for himself and MacDonald reprinted in its entirety in Mac/Eddy Today magazine, issue #50.
  • Kiner, Larry, Nelson Eddy: A Bio-Discography, Scarecrow Press, Metuchen, New Jersey, 1992. A near-complete list of every recordi